25 December 2005

Organicism | Matrix

Bent, Ian. ‘Heinrich Schenker, Chopin and Domenico Scarlatti’, MAn, v (1986), 131–49.
Heinrich Schenker , 1868-1935, Austrian theorist.


musical content, primary source, materials, subsequent editional activity, performance, secondary literature.

WRITINGS

Ein Beitrag zur Ornamentik als Einführung zu Ph. Em. Bachs Klavierwerken (Vienna, 1903, rev. 2/1908/R; Eng. trans. in Music Forum, iv, 1976, 1–140)
Neue musikalische Theorien und Phantasien,
i: Harmonielehre (Stuttgart, 1906; Eng. trans., 1954/R);
ii/1: Kontrapunkt: Cantus firmus und zweistimmiger Satz (Vienna, 1910; Eng. trans., 1987);
ii/2: Kontrapunkt: drei- und mehrstimmiger Satz, Übergänge zum freien Satz (Vienna, 1922; Eng. trans., 1987);
iii: Der freie Satz (Vienna, 1935, rev. 2/1956 by O. Jonas; Eng. trans., 1979)
Beethovens neunte Sinfonie (Vienna, 1912/R; Eng. trans., 1992)
Der Tonwille (Vienna, 1921–4; Eng. trans., forthcoming) [in 10 issues]
Beethovens V. Sinfonie (Vienna, 1925/R) [orig. pubd serially in Der Tonwille]
Das Meisterwerk in der Musik (Munich, 1925–30/R) [Eng. trans., 1994–7]
Fünf Urlinie-Tafeln (Vienna, 1932, rev. 2/1969 by F. Salzer as Five Graphic Music Analyses)
ed.: J. Brahms: Oktaven und Quinten u.a. (Vienna, 1933; Eng. trans. in Music Forum, v, 1980, 1–196) [facs.]
ed. H. Federhofer: Heinrich Schenker als Essayist und Kritiker: gesammelte Aufsätze, Rezensionen und kleinere Berichte aus den Jahren 1891–1901 (Hildesheim, 1990)

EDITIONS

Carl Philipp Emmanuel Bach: Klavierwerke (Vienna, 1902–3)
Georg Frideric Handel: Sechs Orgelkonzerte (Vienna, 1904)
Johann Sebastian Bach: Chromatische Phantasie und Fuge: kritische Ausgabe mit Anhang (Vienna, 1910), rev. 2/1969 by O. Jonas; Eng. trans., 1984
Ludwig van Beethoven: Die letzten [fünf] Sonaten von Beethoven: kritische Ausgabe mit Einführung und Erläuterung (Vienna, 1913–21, rev. 2/1971–2 by O. Jonas as Beethoven: Die letzten Sonaten; Sonate, Op. 27 Nr. 2 (Vienna, 1921) [facs. of autograph and 3 sketch leaves]; Klaviersonaten nach den Autographen und Erstdrucken rekonstruiert (Vienna, 1921–3/R, rev.)

L'Autre Idée en matière d' information :

Organicism – with frequent recourse to biological or botanical analogies. In Fundamentals of Musical Composition.
Schoenberg declared that ‘form means that a piece is organized: i.e. that it consists of elements functioning like those of a living organism … The chief requirements for the creation of a comprehensible form are logic and coherence’.
Langer, in contrast, form ‘is always a perceptible, self-identical whole; like a natural being, it has a character of organic unity, selfsufficiency, individual reality’.

19/11/03

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